Feberhed på disse kæmpe stepper

høj på tanken om sig selv på klipper

 

Biografi

1965        De første skridt. Michael og Jens fra 5.a, Sct. Jacobi skole i Varde, sidder i formningslokalet og tegner. Jens fremviser stolt en tegning, han har lavet, der forestiller The Beatles. Michael trækker på skulderen og spørger henkastet ”siden hvornår er Paul McCartney begyndt at spille på højrehåndet 6 strenget Höfner bas?”. Så er scenen sat!

1966        Michael og Jens begynder at gå til guitar ved Niels Nygaard. Niels var en ældre fyr, der gik på gymnasium i Grindsted og spillede guitar i et Varde band ved navn AN0027. Niels var matematiker, kunne noder og alle akkorder og var temmelig cool.

1967        Niels starter et band, hvor bl.a. Jens er med på bas. Bandet spillede udelukkende Beatles numre og det specielle ved bandet var, at de øvrige medlemmer betalte Niels for at spille med som om han stadig var musiklærer. Michael kom på et tidspunkt til audition mhp. at blive optaget i orkesteret. Han spillede og sang John Lennons ”It’s Only Love”, men der kom ikke mere ud af det.

1969           Michael kommer med i Oksbølbandet Born Too Early, hvor Henrik Laurvig sad bag trommerne og sang. Inden længe skiftede Henrik dog til det legendariske vestjyske syrerockband, Moses, som i 1970 indspillede deres meget omtalte album Changes og herefter kom til at spille en lang række gigs med nærmest kultstatus. Forholdene omkring orkesteret var dog kaotiske og Moses løb snart ud i ørkensandet. Michaels møde med Henrik Laurvig skulle dog få stor betydning for MANI.

1970           Michael starter bandet Fuchsia. Det er tiden, hvor man i Varde kan høre live musik på Bibi Snackbar (oppe på din første sal). Those Gnags (aka Gnags) fra Tarm var husorkester og High Lights fra Grindsted spillede tit. Fuchsia mindst en gang.

1972           Michael og Jens nørder med den 4 sporede båndoptager og danner sammen med vennerne Frank Nicolajsen (tværfløjte, sax, tekster) og Morten Kvist (trommer) bandet ”Varde Rock Ensemble”. Egne kompositioner med danske tekster. Det blev kun til nogle få offentlige arrangementer, men Frank, Jens og Michael havde mod på mere.

1975           De 3 danner sammen med Henrik Laurvig bandet Drivhuset. Musikken var nu rettet mod klubber, cafeer og bodegaer med akustiske coverversioner af populære hits kombineret med enkelte egne numre. Henrik sang de fleste sange med støtte fra Michael og Jens. Samtidig spiller Jens, der er flyttet til Århus for at studere, med i et band, der bor og øver på Skjoldhøjskollegiet, Didrik Drypperdreng & Hans Dårlige. I det band spiller Kurt Milthers el-klaver. Og Chili John Rasmussen spiller for øvrigt sax! Begge stammer fra Varde.

1977           På Skjoldhøjskollegiet lærer Jens også musikeren Erik Olesen at kende. Erik blev allerede i 1968 optaget i Herning bandet Wooden Leg og spillede også løst og fast sammen med Jesper Lundgaard, Ny Dag m.fl. fra musikmiljøet i Herning. Erik er nu flyttet fra Herning til Århus for at læse på Handelshøjskolen og snart bliver først Erik og siden Kurt inviteret til at spille med i bandet ”Drivhuset”. Erik supplerer besætningen med bas og mandolin, men bandet forsætter dog med det fortrinsvis akustiske repertoire. Efterhånden er der blevet efterspørgsel efter det velspillende orkester og da Kurt træder til som keyboardspiller starter man på ny ære, hvor koncerterne tilføres strøm og trommer efter første sæt. Det åbner for nye muligheder mht. arrangementer.

1978-81        Kurt Milthers introducerer Christian Libak for orkesteret. Kurt og Christian bor i kollektiv sammen og Christian viser sig hurtigt med sin egenskab som multiinstrumentalist at være en væsentlig musikalsk forstærkning: Christian behersker tangenterne, saksene og de fleste knapper på harmonikassen! Det er også i denne tid, at Michael for alvor udvikler sine evner som sangskriver og bandet bevæger sig væk fra det blandede repertoire til en mere selvstændig profil med egne kompositioner og danske tekster. Live optræden er nu rykket til spillesteder, klubber, gymnasiefester (stort på den tid!) og festivaler. Drivhuset får arrangementer i Tyskland og drager to gange på turne på Færøerne.

Det er også i denne periode, at Frank Nicolajsen forlader orkesteret og at Henrik Kjærgaard (fætter til Kurt Milthers) træder ind som lydmand og fast medlem af orkesteret. Henrik ankomst betyder en markant opprioritering af bandets live sound med PA, mixerpult og effektenheder og ikke mindst tilrettelæggelse og afvikling af shows med stram styrring.

Foruden Drivhuset, begynder Erik i denne tid at optræde med Herningorkesteret NY DAG og der indledes et samarbejde om øvelokaler, lydstudie, orkesterbus, liveudstyr etc. Ikke mindst scenelys eksperten Jens Meyer (Spir) kommer til at sætte sit præg på liveudtrykket og snart fremstår Drivhuset som et fremadstræbende band lige klar til et hamskifte.

1982          MANI udgiver den første single. I starten af 1981 bliver Drivhuset til MANI og bandet har fået så meget styr på formen, at der bliver taget kontakt til pladeselskaberne mht. udgivelse af musikken på plade. Det ender med, at Sonet tilbyder at udgive en singleplade for at teste markedets reaktion på MANI. Som producer vælges den erfarne musiker, Cy Nicklin og selve indspilning kommer til at forgå i Studie 39 i Valby med Hans Nielsen som effektiv tekniker. 7” singlen gjorde ikke det store væsen af sig, men den banede dog vejen for, at MANI i 1982 kunne signe up med pladeselskabet Genlyd og MANI gik i gang med optagelserne i det senere notorisk berømte pladestudie Feedback i Haralds Gade i Aarhus. Producer Cy Nicklin, der allerede sad ved mixerpulten på den første single, fik også denne gang opgaven med at overføre bandets visioner til studiets båndmaskiner.  Jens G. Nielsen, Johannes Stærk og Casper Voerbeck (og Henrik Kjærgaard) hjalp til med teknikken. I tiden op imod indspilningen af MANI første LP, var der sket det, at Kurt Milthers havde forladt orkesteret og var blevet erstattet af en anden keyboardspiller fra det århusianske musikmiljø, Henrik Hytteballe.

1983          MANI udsender Kontiki. Og med et blev bandet solidt placeret på den danske rockscene. Ikke i den absolutte superliga, men dog så solidt, at der var pæn omtale af MANI i medierne som et band med en lovende fremtid.  I Politiken hed det ligefrem, at MANI indførte synth-rocken i Danmark! De næste år turnerede MANI med repertoiret fra ”Kontiki” inden det igen blev tid til at fastholde nye kompositioner på et ny album, som der var indgået aftale med det århusianske Fox Records om at indspille. Inden indspilningerne gik i gang for alvor, forlod Henrik Laurvig dog MANI og blev erstattet af et ungt trommeslagertalent på rockscenen i Århus, Jan Eske. Også keyboardspilleren Henrik Hytteballe havde da forladt MANI og blev ikke erstattet af en anden musiker.

1986-88      Sten på sten” bliver kodeordet for arbejdsprocessen med det nye album. Denne gang rykkede bandet til København, hvor de i Custom Sound studiet indspillede albummet med samme titel som bandets navn, ”MANI”. I samarbejde med produceren Peter Grønbæk var der opstået en ide om at skabe en ny lyd med Grønbæks erfaringer fra Labans Italy Pop (Ivan Pedersen) til Martin Halls flotte, luftige lydkulisser og så den musikforståelse bandet selv bragte med ind i samarbejdet. Guitarist Søren Jacobsen (Ester Brohus, Back Seat Boys, Sing Sing Sing) var en af de musikere, der havde sin gang i Custom Sound og han kom til at indgå i teamet som en ekstra ressource med sine mange talenter som guitarist, programmør og studienørd.

I tiden efter udgivelsen af Mani-albummet var der TV og radio promovering og ellers gik turen rundt til klubber, spillesteder og gymnasiefester i Danmark, men også Tyskland blev igen mål for en lang række koncerter, her i blandt på Die Große Freiheit 36 i Hamburg, hvor også et vist orkester fra Liverpool spillede ganske ofte i 60’erne. Inden udgangen 1986 havde Jan Eske forladt bandet og var blevet erstattet af Frank Thøgersen (Bamses Venner og Kandis). Herefter gik der dog ikke lang tid inden MANI på ubestemt tid deponerede drivhusgasserne sikkert i den jyske undergrund.


2020-22      MANI’s bagkatalog bliver digitaliseret og genoptrykt og udkommer digitalt på streamingtjenesterne. Bandet har ikke optrådt offentligt siden 1988, men som venner har man dog bevaret kontakten i højere eller mindre grad og i 2019 enes Michael, Erik og Jens om at gøre en alvorlig indsats for at vitalisere de gamle indspilninger mht. at udkomme både på nettet og som friskbagt vinyl i butikkerne. De tre har gennem årene haft forskellige musik projekter kørende: sideløbende med sit arbejde som studiechef, har Michael udgivet soloalbummet “Comeback Farvel”, Erik har været indehaver af den kendte århusianske musikhandel ”RockCity” samtidig med at han har spillet (og fortsat spiller) bas i bl.a. partybandet ”Blind Fold”, Jens turnerer som guitarist med sin gamle ven Nils-Ole Poulin i bluesbandet ”Poulin Band”. 

Det lykkes efter en del benarbejde at rydde både praktiske og ophavsjuridiske forhindringer af vejen og med en meget lydhør indsats fra alle gode kræfter, bliver samtlige tracks bragt fornemt up-to-date. Samtidig med at dette sker, vokser der en vision frem om, at de tre sammen med Christian Libak kan skabe nye underværker i studiet og i sidste instans præsentere musikken for et live publikum. Også Christian har holdt kniven skarp idet han har indspillet med Kristian Lilholt (bror til den anden!) og spillet keyboard og sax i festbandet Signe and The Signs. Også Souvenirs med Sofie Bonde og Nils Torp har i perioder nydt godt af Christians musikalske selskab.

Sony og Universal har nu lagt al MANI’s musik op på de mest benyttede streamingtjenester, de to vinyl LP’er er genoptrykt af Nordsø Records og er tilgængelige i danske musikbutikker, her på hjemmesiden og hvor man ellers køber CD’er og LP’er. Emil Thomsen fra ET Mastering, der er lyddoktor på et imponerende antal udgivelser på den kontemporære danske rockscene, har vinylrippet og remasteret samtlige tracks så de fremstår friske, lækre og tiltrækkende. Og det bedste af det hele er, at en helt stribe nye og spændende MANI numre er på vej. 

Den 17. juni 2022 udkom den første nye indspilning fra MANI i 36 år, singlen ”Monumenter” og den 9. sept. fulgte titlen ”Blond Pilot” efter. Begge sange produceret i samarbejde med Søren Svensson fra SoundVenture. Især DR LYD tog godt imod “Blond Pilot”, som hurtigt kom på rotation og blev flittigt valgt af radioværterne.

2023 - Ep’en FEM SEJL blev udsendt d. 24. marts. re nye tracks, “Toppen Af Magasin”, “Aldrig Der Igen” og “Falmet Engel” samt de to singler fra ‘22 er samlet på en Extended Play’eren, der kom ud på musiktjenesterne og desuden på en CD, der kan bestilles her på sitet.

Med tidernes gunst bliver fremtidens musik præsenteret live på scenerne i 2024.

MANI band